Heere Jezus, kom spoedig!

In het boek Openbaring kondigt de Heere Jezus aan: “En zie, Ik kom spoedig. Zalig hij, die de woorden der profetie van dit boek bewaart!” (Openbaring 22:7). Vijf verzen verderop zegt Hij: “Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is” (22:12).

Hier is de roep van een ieder die vol verwachting uitziet naar Jezus’ terugkeer: “De Geest en de bruid zeggen, Kom” (22:17). Dit verwijst naar de bruid van Christus, bestaande uit een wereldwijd lichaam van gelovigen onder Zijn heerschappij. Al deze dienaren zijn wedergeboren, door het bloed gereinigde gelovigen.

U zult zich misschien afvragen “Ik begrijp dat dit de hartekreet is van de gelovigen. Maar waarom roept de Geest het ook uit?”. Dat is omdat dit het laatste gebed is van de Heilige Geest, wetende dat zijn werk op aarde bijna volbracht is. Net als Paulus en Petrus aan wie door God vertelt werd dat hun tijd kort was, roept de Geest het ook uit “Kom, Heer Jezus, Kom”.

Dus, waar horen we deze roep van de Geest vandaag de dag? Het komt door diegene die gezeten zijn met Christus in hemelse plaatsen, door hen die leven en wandelen in de Geest, bij wie hun lichamen tempels zijn van de Heilige Geest. De Geest roept in en door hen heen “Maak haast Heer, kom!”.

Wanneer was het de laatste keer dat u bad “Heer Jezus, kom spoedig, kom snel”? Persoonlijk kan ik me niet herinneren dat ik dit gebed gebeden heb. Ik wist niet dat ik Jezus’ terugkomst kon verspoedigen door het de Geest toe te staan dit gebed door mij heen te bidden. Maar toch gaf Petrus ons een bewijs van deze ongelooflijke waarheid: “Zie gespannen uit naar de dag van de Heer en bespoedig zijn komst – die dag waarop de hemelruimten in vlammen zullen opgaan en de elementen wegsmelten door de hitte” (2 Petrus 3:12). In het grieks betekent de zin “bespoedig …” iets als “versnellen, er op aandringen”. Petrus zegt dat onze verwachtingsvolle gebeden bespoedigen, versnellen, en er op aandringen bij de Vader om Zijn Zoon snel terug te sturen.

Het genadevolle geduld van de Heer bepaald de timing van Zijn terugkomst. Dus betekent dit dat we dan maar niet moeten bidden voor Zijn terugkomst? Absoluut niet, Jezus zelf vertelt ons: “Want die dagen zullen zulk een verdrukking brengen als er niet geweest is van het begin der schepping, die God geschapen heeft, tot nu toe, en ook nooit meer wezen zal. En indien de Here die dagen niet had ingekort, zou geen vlees behouden worden, doch ter wille van de uitverkorenen, die Hij heeft uitverkoren, heeft Hij die dagen ingekort” (Marcus 13:19-20). Stelt u zich eens voor wat er zou gebeuren als, over de gehele wereld, de bruid van Christus zou wakker worden en zou bidden in de Geest “Heere Jezus, kom spoedig!”